Jak začít podnikat - díl 2.

12.02.2021

V podnikání můžete být skutečně tím, kým chcete být. Ale bez obchodního plánu to nepůjde.

"V každé obci nad 500 obyvatel najdeme obchodníka, který bude prodávat Baťovky. Firma Baťa dodá obchodníkovi 36 párů do komise. Z prodaného dostane 15%. A pokud nevrátí vůbec nic, zvýší Baťa provizi na 20%." 

(jeden z prvních plánů prodeje Tomáše Bati)

První byznys plán může být klidně jednoduchý a krátký. Takže se netrapte zbytečnými podrobnostmi, pokud na nich zatím nezáleží.



Kdy, kde, za kolik aneb milujte Excel

Pro lepší představu, si vypůjčím úryvek z knihy Margarety Křížové a zkusím si sama odpovědět 😀.

  • CO budu prodávat - kávu
  • KOMU to budu prodávat - firmám
  • PROČ si to někdo koupí  

📌 půjčím jim k tomu kávovar

📌 zajistím pravidelnou péči o kávovar a tím ulehčím práci zaměstnancům firmy

📌 káva bude čerstvá a kvalitní

📌 pokud se něco pokazí, zajistím, že nebudou bez kávy déle než pár hodin

📌 abych získala jejich důvěru, nabídnu jim první měsíc zadarmo

  • ZA KOLIK budu prodávat - příklad rychlé kalkulace s fiktivními cenami

📌 nákupní cena 5kg kávy = 2.500 Kč

📌 měsíční odpis z hodnoty půjčeného kávovaru = 900 Kč 

📌 odhadované náklady na měsíční údržbu a servis = 1.400 Kč

📌 plánovaná hrubá marže 50% (z té platíme nájem, úvěry, mzdy, apod.)

📌 cena měsíční služby = 7.200 Kč bez DPH

📌 cíl pro ziskový obrat = 120.000 měsíčně (tj. 17 firem)

  • JAK o sobě dám vědět - založím webové stránky, spustím reklamu na googlu, a zúčastním se soutěže pro začínající podnikatele
  • S KÝM to rozjedu - NĚKDY, než mít nesprávného parťáka, je lepší podnikat sám. To je na vás. Potřebujete hlavně, najít dobré a spolehlivé dodavatele a skvělý tým lidí kolem sebe.


Zmírnění možných průšvihů


Každý podnikatel riskuje tím, že se rozhodne otevřít podnik, o kterém ví, že nemusí fungovat. Taky to může dost trvat než začne fungovat. Bude možná potřeba firmu nějaký čas finančně dotovat. Zvažte, kolik času a peněz jste ochotni riskovat a ohraničte si to. 

Nepoužívejte své vlastní prostředky k podnikání, pouze ty, které jste si na to vyhradili a máte je jako vklad do podnikání. Pokud potřebujete další, znovu si to spočítejte. Já třeba tabulky v excelu miluju. Ale chápu, je to nuda. Jenže bez pravidelného výkazu zisků a ztrát a cash flow to nepůjde.


Přemýšlejte nad Marketingštinou

Můžete mít skvělý podnikatelský nápad. Bezpečný a komplexní obchodní plán a možná jste také zmírnili rizika. Ale bez marketingu přijde všechno vniveč


Vaše sdělení zákazníkům by mělo být stručné. A také schopné sdělit hodnotu, kterou vaše služba nabízí. Co z toho budou mít? A pokud toto sdělení a představu máte, stačí zvolit správný marketingový mix. Jak s tím vším budete pracovat.


Web. Potřebujete. Ale to není žádné převratné moudro. Jasné je, že to může být hodně drahé. Ale nemusí. Vše záleží na tom, co jak potřebujete a chcete. A je potřeba si to ujasnit před tím, než začnete. 

Protože, i když zvolíte levné služby, které vám umožní postavit web svépomocí. Tak to bude vyžadovat spoustu času. Opravdu spoustu. Jako hodně moc. A bude to váš čas. Který jste mezitím mohli věnovat už třeba prodeji. 

Je na zvážení, zda jít do marketingu na vlastní pěst, nebo přizvat odborníky. Já zvolila zlatou střední cestu. Jsem knihomol a marketing, to je moje. Takže se pak snažím jít za odborníky už s konkrétními návrhy a představou. Ono totiž, když nevíte co chcete. Tak dostat se k jádru pudla chvíli trvá. A stojí to moc těch kulatých dukátů.



Měj v kapse Pitch


Marketingový mix, to je samostatné téma. Protože cest a kanálů, co můžeme zvolit je velká spousta. Ale jedna věc je přeci jen o něco více nadřazena. Mějte sebou vždy a všude natrénovanou svou "Elevator Pitch". Neboli, řekni mi v pár vteřinách co děláš a jaká je tvoje výhoda oproti konkurenci. Nikdy nevíme, koho potkáme. A na to, zaujmout, máme vždy jen malou chvilku.


Já osobně jsem s touto prezentací měla na začátku hodně veliký problém. Nedokázala jsem jasně říct, co dělám. Děsila jsem se toho, že se mě někdo zeptá. Věděla jsem, co je naše výhoda a co umíme, ale nedokázala jsem to jednoduše pojmenovat a zaujmout. 


Víno pomáhá


Po nějaké době jsem na společenské události zahlédla ředitele firmy, kterou jsem si již dlouho přála získat pro naši službu. Nervózně jsem tam chvíli přešlapovala. Pak jsem si vzala sklenku vína, sebrala kuráž a připojila se k debatnímu kroužku, který ho obklopoval. Zapojila jsem se do debaty a čekala, zda přijde příležitost. A pak to přišlo... "A co Vy vlastně děláte?".

Cítila jsem na sobě pohledy všech kolem. Zatmělo se mi před očima a ve tváři jsem  zrudla. Ale pak jsem to dala. Krátce, jasně, stručně a s úsměvem. Zaujala jsem. Tato firma je dodnes jedním z mých největších klientů.


Good luck guys ❤️


Věřte, že jste to vy, kdo vás dostane tam, kam chcete. Nikdo jiný to neudělá. Ze strachu z neúspěchu si opravdu nic nedělejte. Máme ho totiž všichni. Nezbývá, než se s ním naučit žít.
Každý musíme dělat svou práci. A to tak, jak ji potřebuje ten, pro koho ji děláme. Takže nezapomínejte na zpětnou vazbu zákazníků, kamarádů, kohokoliv. Buďte tak dobří, aby vás nemohli ignorovat.  





DALŠÍ ČLÁNKY NA BLOGU


Každý máme občas krizi a potřebujeme se někde inspirovat. Tady je 6 tipů, kam chodím pro inspiraci. Třeba vám to pomůže, až bude vaše múza na dovolené tak, jako byla teď pár týdnů ta moje.

Vždy je příjemné zjistit, že něco, v co jste doufali, se skutečně děje. Podnikání může být jednou z nejvíce vzrušujících možností v životě. A každý hledá jiné způsoby seberealizace.

Moje lednová pozornost bývá každý rok podobného rázu. Více řeším vzdělávání, digitální úklid, ale třeba taky očistu organismu. Blá, blá, blá... Ale jo, předsevzetí být lepší, mi dává smysl. Začátek nového roku prostě vybízí ke změnám a mám tak nějak pocit, že letos, ještě víc než jindy. Čemu jsem tedy věnovala pozornost v uplynulém týdnu?

Je totiž můj... Velkou část svého dětského života a dospívání jsem se cítila jako outsider, jako někdo, kdo prostě nikam nepatří. Tato zkušenost ovlivnila mé vnímání světa a mé chápání příběhů kolem mě. Podnikatel byl v Čechách nový výraz. A převážně používaný spíš v tom horším slova smyslu. Lidé nechodili daleko pro výrazy jako zloděj nebo...

Jakmile si zákazníci zvyknou, že za výrobek zaplatili nižší než běžnou cenu, těžko je budete přesvědčovat, aby příště zaplatili víc. Jenže co když zvolíme cestu slev za účelem testování nových produktů?

Roky 2018 a 2019 byly skvělé na podnikání. Všichni jsme se měli báječně. Poptávky chodily jak na běžícím pásu, zákaznická základna se rozrůstala jedna báseň. Firmy nás oslovovaly samy a to už ve většině případů byly rozhodnuté, že nás chtějí. Prostě sen! Sen u kterého bylo jasné, že brzy skončí.

Rozhodně nikdy nezapomenu na chvíli, kdy jsem hledala svou druhou práci v životě. Cítila jsem se jako mistr světa. Maturita v kapse a 3 roky praxe v účetnictví. Bomba, kdo by mě nebral. Mladá, bez závazků, růžové brýle zářily už z dálky 🤓.