Kdy, kde, za kolik aneb milujte Excel
Pro lepší představu, si vypůjčím úryvek z knihy Margarety Křížové a zkusím si sama odpovědět 😀.
- CO budu prodávat - kávu
- KOMU to budu prodávat - firmám
- PROČ si to někdo koupí
📌 půjčím jim k tomu kávovar
📌 zajistím pravidelnou péči o kávovar a tím ulehčím práci zaměstnancům firmy
📌 káva bude čerstvá a kvalitní
📌 pokud se něco pokazí, zajistím, že nebudou bez kávy déle než pár hodin
📌 abych získala jejich důvěru, nabídnu jim první měsíc zadarmo
- ZA KOLIK budu prodávat - příklad rychlé kalkulace s fiktivními cenami
📌 nákupní cena 5kg kávy = 2.500 Kč
📌 měsíční odpis z hodnoty půjčeného kávovaru = 900 Kč
📌 odhadované náklady na měsíční údržbu a servis = 1.400 Kč
📌 plánovaná hrubá marže 50% (z té platíme nájem, úvěry, mzdy, apod.)
📌 cena měsíční služby = 7.200 Kč bez DPH
📌 cíl pro ziskový obrat = 120.000 měsíčně (tj. 17 firem)
- JAK o sobě dám vědět - založím webové stránky, spustím reklamu na googlu, a zúčastním se soutěže pro začínající podnikatele
- S KÝM to rozjedu - NĚKDY, než mít nesprávného parťáka, je lepší podnikat sám. To je na vás. Potřebujete hlavně, najít dobré a spolehlivé dodavatele a skvělý tým lidí kolem sebe.
Zmírnění možných průšvihů
Každý podnikatel riskuje tím, že se rozhodne otevřít podnik, o kterém ví, že nemusí fungovat. Taky to může dost trvat než začne fungovat. Bude možná potřeba firmu nějaký čas finančně dotovat. Zvažte, kolik času a peněz jste ochotni riskovat a ohraničte si to.
Nepoužívejte své vlastní prostředky k podnikání, pouze ty, které jste si na to vyhradili a máte je jako vklad do podnikání. Pokud potřebujete další, znovu si to spočítejte. Já třeba tabulky v excelu miluju. Ale chápu, je to nuda. Jenže bez pravidelného výkazu zisků a ztrát a cash flow to nepůjde.
Přemýšlejte nad Marketingštinou
Můžete mít skvělý podnikatelský nápad. Bezpečný a komplexní obchodní plán a možná jste také zmírnili rizika. Ale bez marketingu přijde všechno vniveč.
Vaše sdělení zákazníkům by mělo být stručné. A také schopné sdělit hodnotu, kterou vaše služba nabízí. Co z toho budou mít? A pokud toto sdělení a představu máte, stačí zvolit správný marketingový mix. Jak s tím vším budete pracovat.
Web. Potřebujete. Ale to není žádné převratné moudro. Jasné je, že to může být hodně drahé. Ale nemusí. Vše záleží na tom, co jak potřebujete a chcete. A je potřeba si to ujasnit před tím, než začnete.
Protože, i když zvolíte levné služby, které vám umožní postavit web svépomocí. Tak to bude vyžadovat spoustu času. Opravdu spoustu. Jako hodně moc. A bude to váš čas. Který jste mezitím mohli věnovat už třeba prodeji.
Je na zvážení, zda jít do marketingu na vlastní pěst, nebo přizvat odborníky. Já zvolila zlatou střední cestu. Jsem knihomol a marketing, to je moje. Takže se pak snažím jít za odborníky už s konkrétními návrhy a představou. Ono totiž, když nevíte co chcete. Tak dostat se k jádru pudla chvíli trvá. A stojí to moc těch kulatých dukátů.