Pozor, kam tou věcí míříš!

30.01.2021

(řeč je o pozornosti)

Moje lednová pozornost bývá každý rok podobného rázu. Více řeším vzdělávání, digitální úklid, ale třeba taky očistu organismu. Blá, blá, blá... Ale jo, předsevzetí být lepší, mi dává smysl. Začátek nového roku prostě vybízí ke změnám a mám tak nějak pocit, že letos, ještě víc než jindy. Čemu jsem tedy věnovala pozornost v uplynulém týdnu?


Se učit, se učit

Učení má samozřejmě za následek zjištění, že vůbec nic nevím a upadám do depresí. Takže musím víc sportovat a jógovat, abych se z těch depresí zase vymotala a zjistila, že svět je boží.

Většinou se zaměřuji na výběr nejrůznějších školení, zajímavých akcí, přednášek, apod. Letos vše v onlinu a to mi v zásadě nevadí. Poslechnu si, co potřebuji a ušetřím neskutečné množství času. Sice tak, těžko potkám náhodné zajímavé lidi, a to je veliká škoda. Ale s mým introvertním přístupem to teda nikdy nebylo moc slavné.


Webinář - Digitální Leadership 2021

Pod taktovkou Filipa Dřímalky - proběhl ve čtvrtek. Zaměřený na Top 10 dovedností digitálních lídrů, inovátorů, nadšenců a korporátních rebelů. Já jsem prosím ten nadšenec, který byl opět nadšený. 

Po ukončení takového webináře mi samozřejmě vždy letí hlavou tísíce věcí. Co by se jak mohlo udělat. Co je potřeba za každou cenu změnit. Po pár dnech se uklidním a začnu uvažovat reálně. Začnu pracovat jen na těch věcech, které pro mě mají skutečně nějaký smysl. Ale webinář skvělý a nadupaný spoustou skvělých informací a podnětů.


Konference - Osobní růst 2021

Zatím jsem zvládla jen registraci, online poběží příští sobotu a témata vypadají zajímavě. Konference půjde sledovat i ze záznamu, takže za mě super. V tom případě zvládnu v pohodě běžky a odpoledne si můžu dát nožky na stůl a s kávou v ruce poslouchat. 

Je na co a na koho se těšit. Honza Vojtko (Terapie Sdílením, podcasty pro Deník N), Andrea Mokrejšová (Jak jíst zdravě bez extrémů a složitostí), Filip Dřímalka (Digitální trendy budoucnosti), Barbora Vacková (Radikální otevřenost - jak dávat účinnou zpětnou vazbu bez zbytečných klišé), René Nekuda (Restart kreativity - tvůrčí psaní), Tino Hrnčiar (Life is Porno, podcasty INSP.EAT). 


Podcast týdne

HOTCAST - Tomáš Baránek o digitálních inovacích a technologiích všeho druhu. Jako bylo to dlouhý jak tejden! Ale když jsem to poslechla celé, nezkrátila bych ani minutu. Někdy jsem se do Tomášových dlouhých monologů zabrala tak, že jsem málem sjela ze silnice. Ale jako dobrý. Hodně mě baví poslouchat tyto Geeky a nadšence, které propojují inovace s podnikáním a HR. 


Jůů, a to ten můj email umí taky? 

Abych mohla čerpat inspiraci a zjišťovat, co všechno nevím a co je možné. Aktivovala jsem si členství na Digiskills. Člověk zde najde spousty mikrokurzů na digitální produktivitu, práci s office 365, trendy, agilitu apod. Trochu se prohrabete tím, co už dávno víte, ale zaručeně narazíte na spousty věcí, které nevíte. Znáte to. Naučíte se něco, co vám nakonec vyřeší nějaký zásadní problém. A vy si jen řeknete "A přitom taková blbost co?" Takže stačí si na to vykrojit jen někde ten čas. Nemáte prosím někdo nějaký navíc?


Bez knihy do letadla nevlezu

Teď teda nikam nelítám, ale naštěstí ty knihy mi nějak zůstaly. Tento týden mě zaujalo "Pravidlo žádných pravidel". Aneb jak Netflix dobyl svět svou převratnou firemní kulturou. Už jí mám skoro přelouskanou a kdyby se mi nelíbila, tak ji ani nezmiňuji. Příběhy zakladatelů Netflixu na téma ... 

  • Je super mít ve firmě lidi, kteří se nebojí říct svůj názor. 
  • Je fajn, naučit lidi, aby nepřijímali názor šéfa jako konstantní veličinu se kterou nejde nic udělat. 
  • Šéf je naivka, když si myslí, že za ním lidé sami přijdou a budou mu vyprávět, co se jim nelíbí.


Clubhouse - be social

Nezmínit v tomto týdnu Clubhouse, by mohl být úplný zločin proti sociálním sítím. Clubhouse, jako nová sociální síť, vplul do Čech na začátku nového roku. V Americe sbírá úspěchy cca od září. 

Ráda zkouším nové věci, ale tam kde mi to nedává smysl, být nemusím. Takže třeba Tik Tok jsem obešla a Pinterest mě také nikdy nezaujal. Směr a poslání Clubhouse se mi líbí. Sociální síť založená na hlase. Na diskuzi, pokecu, možná vhodná k přednáškám, prostě na sdílení slova. Potkáte se v roomu s pár lidma a bavíte se o konkrétních tématech, pro který byl room založen. 

Zvláštní náboj tomu dodává, že se to děje právě teď. Jde o aktuální rozhovory bez záznamů. Prostě vejdete do místnosti a začnete poslouchat probíhající debatu. Pokud se chcete zapojit a něco říct, přihlásíte se. Zabrousila jsem do roomu, kde probíhal trénink tzv. elevator pitch. Tj. prodejte co děláte za 30 vteřin. Lidé se hlásili a měli možnost se odprezentovat. Markeťáci dávali feedback. 

Přesně v tomhle vidím v Clubhouse zajímavý přínosNikdo neví, zda bude mít úspěch i po covidu. Ale já myslím, že to potenciál rozhodně má. Pokecej si s kým potřebuješ, nebo si poslechni koho chceš, v pohodě doma. 

Samozřejmě teď je na tom ještě také úžasné a pikantní to, že tam je opravdu pár tisíc čechů. Když tam vejdete, "cítíte" tu vůni novoty. Pokeců v češtině je samozřejmě ještě dost pomálu. Ale můžete si zajít do virtuálního pubu a dát si pivo třeba s "kámošema" z Norska.

Pokud vás Clubhouse zajímá, zaslechla jsem zajímavý Podcast s Barborou Balášovou.


Lovení dušiček

Pracovně se ale týden nesl v duchu "positioning". Takže vlastně to, kam si náš potencionální zákazník zařadí to naše kafe. Kam ho umístí ve své mysli, jak k němu přistupuje a jak ho vnímá. 

Vždy jsem cílila na "firemní duše", v tom mám zatím pořád jasno. A v tom frčíme a je to moc fajné. Jak ale prezentovat produkty koncovým zákazníkům? To je pro nás něco nového. Nabídka kávy v českých obchodech (jakýchkoliv, kamenných i online) je široká, obrovská, mega obrovská. Vlastně přemýšlím, jak odlišit zdánlivě neodlišitelné věci. Jak pojmeme celý tento rok a změníme některá pravidla ve svůj prospěch.


Mysli holka, mysli!

  • Nemůžeme ignorovat to, jak se odlišit. A nemůžeme ignorovat ani změny na trhu. Nemůžeme zůstat ani ve stínu, protože to pak ty předchozí body můžou jít do háje. No, a pak se z toho podnikání nezblázni...
  • A zaměření se na kvalitu a na zákazníka, už tak nějak nestačí. To je samozřejmé, naše konkurence přece čte ty stejné knihy 🙂 . To, že své klienty známe a to, že jim rozumíme, je samozřejmost, nikoliv výjimečnost.
  • A pokud je reklama založená jen na emocích (voňavá čerstvá káva po ránu) a vynechává důvod proč, tak je k ničemu. Našemu zákazníkovi přeci musíme umět říct, proč to potřebuje. Proč potřebuje zrovna kafe od Alesio, co z toho jako bude mít člověče?


Závěr hlubokých úvah

Chce to strategii. A na tom teď v kafi makáme. Najít strategii pro novou dekádu podnikání. Digitální transformace není jen o vychytávkách a online komunikaci, týká se především lidí a jejich potřeb.

Takže házím spousty poznatků, poznámek, clipperů, útržků do Evernote, do složek jako "neroztříděné", "to do" nebo "někdy, možná" a uvidíme, jak se s tím popereme.



DALŠÍ ČLÁNKY NA BLOGU


Alesio před pár dny oslavilo 10 let. Kávová degustace u prvního klienta proběhla v červenci 2011 a já ji nestihla, protože jsem odjela do porodnice. Od té doby uplynula spousta vody a my se stali hlavními dodavateli kávy v mnoha velkých firmách. Největší pád jsem zažila v březnu 2020. Kdy ze dne na den utichly telefony a obrat...

Každý máme občas krizi a potřebujeme se někde inspirovat. Tady je 6 tipů kam chodím pro inspiraci. Třeba vám to pomůže, až bude vaše múza na dovolené tak, jako byla teď pár týdnů ta moje.

Nezajímá mne, čím se zabýváš. Chci vědět, po čem toužíš! V čem nám je dobře a hlavně co umíme lépe než ostatní? Děláme práci, při které se nekoukáme na hodinky a dokážeme ji dělat do noci? A dělali bychom ji, i kdyby nám za to neplatili?

Vždy je příjemné zjistit, že něco, v co jste doufali, se skutečně děje. Podnikání může být jednou z nejvíce vzrušujících možností v životě. A každý hledá jiné způsoby seberealizace.

Moje lednová pozornost bývá každý rok podobného rázu. Více řeším vzdělávání, digitální úklid, ale třeba taky očistu organismu. Blá, blá, blá... Ale jo, předsevzetí být lepší, mi dává smysl. Začátek nového roku prostě vybízí ke změnám a mám tak nějak pocit, že letos, ještě víc než jindy. Čemu jsem tedy věnovala pozornost v uplynulém týdnu?

Je totiž můj... Velkou část svého dětského života a dospívání jsem se cítila jako outsider, jako někdo, kdo prostě nikam nepatří. Tato zkušenost ovlivnila mé vnímání světa a mé chápání příběhů kolem mě. Podnikatel byl v Čechách nový výraz. A převážně používaný spíš v tom horším slova smyslu. Lidé nechodili daleko pro výrazy jako zloděj nebo...

Jakmile si zákazníci zvyknou, že za výrobek zaplatili nižší než běžnou cenu, těžko je budete přesvědčovat, aby příště zaplatili víc. Jenže co když zvolíme cestu slev za účelem testování nových produktů?

Roky 2018 a 2019 byly skvělé na podnikání. Všichni jsme se měli báječně. Poptávky chodily jak na běžícím pásu, zákaznická základna se rozrůstala jedna báseň. Firmy nás oslovovaly samy a to už ve většině případů byly rozhodnuté, že nás chtějí. Prostě sen! Sen u kterého bylo jasné, že brzy skončí.