Výroční Story

08.07.2021

Alesio před pár dny oslavilo 10 let. Kávová degustace u prvního klienta proběhla v červenci 2011 a já ji nestihla, protože jsem odjela do porodnice. Od té doby uplynula spousta vody a my se stali hlavními dodavateli kávy v mnoha velkých firmách. Největší pád jsem zažila v březnu 2020. Kdy ze dne na den utichly telefony a obrat klesl o 90%. Podnikání je výzva a nekonečný boj. A mě to nakonec posílilo.

Proč vlastně?

V roce 2011 kvalita kávy v českých firmách neodpovídala rostoucímu kávovému trendu. Pokud byli lidé v práci alespoň ušetřeni pití instantní kávy, tak se stejně jejich možnosti pohybovaly kolem nekvalitních kávových automatů, do kterých firmy kupovaly italské směsi podřadné kvality a starých dat pražení. I přesto, že kavárny a domácnosti už mohly využívat rychle se rozvíjející trh s čerstvě upraženou kávou z lokálních pražíren, firmám se o tom, v kombinaci s kompletní službou, mohlo jen zdát. Přitom pokud sedíte v kanceláři a máte své práce nad hlavu, je pravidelný přísun dobré kávy kolikrát otázkou života a smrti.

Trochu té alchymie a štěstí začátečníka

Začala jsem tvořit službu Káva na klíč. Z vybraných pražíren jsem si objednala vzorky jednotlivých káv a začala vymýšlet a ochutnávat ideální kombinace, ze kterých jsem vytvořila první receptury směsí pro espresso pod značkou Alesio

Firmy v té době byly nejen zvyklé na jiný kávový standart, ale také mnohdy nevyužívaly možnosti si kávovary jen pronajmout a tím se zbavit zodpovědnosti. Takže jsem učila managery a majitele firem, že čerstvě upražená káva v kombinaci se špičkovým přístrojem, který je udržovaný v perfektním stavu, je na chuti výsledné kávy obrovsky znát. Za každým zákazníkem jsem osobně pravidelně jezdila. Starala jsem se o půjčené kávovary tak, aby se již nikdy více nemuseli koukat na stroje v kuchyňkách plné plísně, zkaženého mléka a mastné přepálené kávy.


Dostat šanci bylo sakra těžké


Domluvit schůzku s kompetentní osobou v dané firmě, nebylo vůbec jednoduché. A i přesto, že si se zákazníky velmi ráda povídám a ráda jim pomáhám, tak první kontaktování mi nejde ani trochu. A pouštět v té době reklamy na Googlu na vyhledávací dotaz - pronájem kávovarů, bylo naprosto zbytečné. Firmy většinou nevěděly, že něco takového mohou potřebovat. Obrovské štěstí tedy bylo, že pokud některá firma službu zkusila na měsíc zdarma, už se jí nechtěla vzdát a stal se z ní platící dlouholetý zákazník, který nás doporučoval dál. Tím se pomalu, ale jistě začala rozrůstat základna našich klientů.

Trh se vyvíjí a dobrá káva už není výjimečná

Kávovým světem už nehýbe jen dobré espresso a lidé si chtějí vybírat a zkoušet. Na základě toho jsem postupně v pražírnách začala vybírat také jednodruhové kávy a to na různé způsoby přípravy. Hledám kávy, které splňují očekávaní kvality, chuti, čerstvosti, původu a zároveň nabídnou rozmanitou škálu chutí v nabídce našich káv. Na jaře 2020, kdy začal Covid měnit životy nás všech a lidé se z firem přesunuli domů, káva na klíč najednou přestala dávat smysl.

Ze dne na den jsme zahájili takovou malou transformaci


Přesun na trh pro koncové zákazníky. Což se mimochodem ukázalo jako pořádný oříšek. I přesto, že jsem se vlastně opět dostala na začátek a nasekala určitě spousty chyb, držím se stále stejných priorit. Vytvořit službu, která ušetří zákazníkům čas a peníze a udrží si dlouhodobou kvalitu. A prostě věřím, že pozitivní zákaznická zkušenost je to nejcennější.

Kávové předplatné Kafeholik


V současné době tedy pracuji především na službě "Kafeholik", což je vlastně  kávové předplatné. Kdy si zákazník může zvolit klasickou předplacenou variantu na  3, 6 nebo 12 měsíců, kterou často použije jako dárek. Ale hlavně může zvolit variantu s automatickou obnovou. Tím ušetří čas s výběrem a nákupem kávy. Nestane se mu, že kafe dojde v tu nejméně vhodnou chvíli. A nemusí platit měsíce předem. Dál samozřejmě makáme na vylepšování služby Káva na klíč. Nebudu totiž zastírat, že mám neskutečnou radost, alespoň z částečných návratů lidí do práce.


Katka Šumpíková